Postromantisch orgel zonder frontpijpen (Walcker/De Nef, 1910?)

Klooster van de Paters Servieten van Maria

Speeltafel  / Postromantisch orgel zonder frontpijpen (Walcker/De Nef, 1910?) - Klooster van de Paters Servieten van Maria
Architectuur, plaats, inplanting  / Postromantisch orgel zonder frontpijpen (Walcker/De Nef, 1910?) - Klooster van de Paters Servieten van Maria
 Klik op een foto om te vergroten
HET INSTRUMENT
Orgelkast - architect - bijzonderheden Romain Deleu, architect van de kerk
Orgelkast - plaats Dans le mur au-dessus de la porte principal de la chapelle et formant un angl cassé du local
Orgelkast - stijl  Modern
Gebruikte materialen Acier, verre, eik
Opstelling van de pijpen Geen zichtbare pijpen
Beschrijving van de orgelkast Il y a deux jeux de jalousies en chêne insérées dans des cadres de forme rectangulaire qui entourent une tourelle en tiers-point faite d'une structure en acier peinte en noir sur deux niveaux avec des vitres. Cette tourelle s'élève au-dessus des jalousies. Il y a une passerelle noire en dessous du tout. Pour accéder à l'instrument, il faut monter au premier étage de la maison et l'instrument occupe une pièce qui donne sur la chapelle.
Speeltafel - stijl Post-romantisch
Speeltafel - beschrijving Il s'agit d'un meuble en chêne blanc verni avec couvercle à lames de bois coulissant dans une raynure arrondie. Il y a un panneau incliné d'accès en dessous des claviers et deux portes en chêne sur la face avant, ces dernieres étant plus récentes. En la comparant avec une photo d'archive de l'ancienne console Haupt et vu la qualité du bois, on peut considérer qu'il s'agit bien de cette console. Toutefois elle a été retravaillée et, notamment, les faces de côté ont été redécoupées pour en varier quelque peu le profil.
Speeltafel - plaats Op de vloer, op de rechtse kant van de kappel (links van het orgel)
Speeltafel - materialen Eik
Speeltafel - bijzonderheden Dans la console, il y a, à gauche, une armoire de rangement et, à droite, une boîte à contacts montée sur deux charnières
Bouw - bijzonderheden Vers 1992
Orgelbouwers - bijzonderheden Haupt/Denaiffe (De Nef ?)
Stemming 440 hz
Temperatuur Gelijkzwevend
Akoestiek Kort
Orgelbouwer(s)  E.F. Walcker & Cie de Ludwisburg-Wùrtenburg, Denaiffe
HET INSTRUMENT
Orgelkast - stijl  Modern
Speeltafel - stijl Post-romantisch
Orgelbouwer(s)  E.F. Walcker & Cie de Ludwisburg-Wùrtenburg, Denaiffe
HISTORIEK VAN HET INSTRUMENT
Historiek De geschiedenis van het orgel is innig verbonden met het artistieke parcours van Arnaud van de Cauter en Rudi Jacques en hun beider passie voor hetzelfde genre van muziek. Einde van de jaren 1980, Arnaud van de Cauter, orgelstructeur te Brussel bij Hubert Schoonbroodt, wou een orgel kopen en na alles wel overwogen te hebben en na verscheidene contacten in 1990 met Rudi Jacques beslistte hij met hem in scheep te gaan. In 1191 na verschillende studiereizen naar Nederland, Friesland en Bretagne versterkten hun esthetische keuzes. Een beslissende stap werd gezet met de ontdekking van het historisch orgel te Dallam te Lanvellec die pas was gerestaureerd. Het was ter die gelegenheid dat ik ingenomen was door de schoonheid en de harmonische rijkheid, kleurrijk en typisch van het mesotonische temperament en dat op een onnavolgbare wijze de oude muziek kan laten klinken. Een jaar later werd het orgel officieel besteld en ik kan contact met verschillende instellingen die bereid waren om zulk iniatief te steunen.
Aldus tussen 1992 en 1997 werden de nodige fondsen vergaard buiten mijn persoonlijke investeringen die ons toelieten het aantal spelen van 7 tot 8 te brengen en tegemoet te komen aan de indexering van de prijzen en de financiële vereisten om te voldoen aan de normen van het vervoer van het instrument. Het project kon uiteindelijk maar worden uitgevoerd dankzij een beurs van de Belgische Stichting Roeping (1993) en een gift van de Heer J.P. De Bodt, voorzitter van de Stichting SPES (1994). Daarenboven in 1993 stichtten een paar gepassioneerden van het orgel de ‘vzw Voce et Organo’ dat als objectief heeft, de promotie en de voclorisatie van dit positief orgel in de stijl van de XVIIde eeuw. Een peterschap actie van deze vzw zal toelaten het transport takel te verwerven.
De eerste contacten met de parochie Onze-Lieve-Vrouw ter Kapelle gaan terug tot 1993. Na achtereenvolgende ontmoetingen met de pastoors van de Kapellekerk, de Eerwaarde Cuypers, Peters en Blanpain, en het verwachtte einde van de restauratie van een van de mooiste kerken van de stad, zullen uitmonden in de uiteindelijke installatie van het orgel op 2 april 1997. Geharmoniseerd voor Pinksteren werd het orgel ingewijd en ingespeeld op 7 juni 1997 door de Duitse organist Professor Harold Vogel.


Clavier I. (en fait II, Récit expressif)
Cor de nuit 8. Gambe 8. Voix céleste 8. Violon 8. Flûte 4. Salicet 4. Octavin 2. Plein jeu 2 2/3. (3 à 4 rangs et avec Tierce). Hautbois 8. Trompette 8.
Voix humaine 8. Trémolo.

Clavier II. (En fait I, Grand-Orgue)
Bourdon 16. Montre 8. Flûte harmonique 8. Bourdon 8. Salicional 8. Prestant 4. Fourniture 3 rangs.
I/II super. (En fait II/II) Annulateur 16. Annulateur bombarde 16
II/I sub. II/I super

Pédale.
Soubasse 16. Violoncelle 16. Bourdon 8. Flûte 4. Bombarde 16.
II ped. super.

Copula (en fait les commandes manuelles) II/ped. I(/)ped. II/I. Jeux. Combinaisons libres. Annulateur. I. 2. 3. 4. 5. combinaisons fixes.
Tirasses (en fait les commandes aux pieds) II/ped. I/ped. II/I. Pédale expressive. Pédale de crescendo général.
DOCUMENTATIE
Type Plaat
Titel Magnificat
Beschrijving Oeuvres vocales à choeur mixte et orgue
Auteur Jean-Marie Plum
Plaats Italia
Referenties Apostropha - Pandino. E-mail : herbert.flora@tin.it
Uitvoerder(s) Choeur polyphonique "A. Gabrieli", Plum Brass ense
Componist Jean Marie Plum
Producent Apostropha - Pandino (Cr)
Bijzonderheden Enregistré en la Basilica-Santuario Beata Vergine del Fonte in Caravaggio (Bg) en septembre 2001
Type Boek
Titel Un musicien liégeois. Le Père Jean-Marie Plum (1899-1944)
Beschrijving Petit livre de 160 pages avec quelques photos (Père Plum, orgue de la rue Washington) préfacé par l'abbé Camille Jacquemin. L'auteur y analyse la vie et l'oeuvre du compositeur.
Auteur Lebrun (Père Antoine), o.f.m.
Uitgever Editions du Chant d'Oiseau, Bruxelles, 1945
Type Artikel
Titel Un amant de la beauté éternelle : Le frère Jean M. Plum
Beschrijving Evocation de la vie et de l'oeuvre de Jean-Marie Plum, dont sous-titres de l'article :
Sa vie. L'homme et sa musique. Amant de la beauté spirituelle.
Auteur Pol M. Gallé
Referenties Monte Senario, anno II, n.6, settembre-dicembre 1998.
Chese e mondu
HISTORIEK VAN HET INSTRUMENT
Historiek De geschiedenis van het orgel is innig verbonden met het artistieke parcours van Arnaud van de Cauter en Rudi Jacques en hun beider passie voor hetzelfde genre...
TECHNISCHE KENMERKEN VAN HET INSTRUMENT
Speeltafel
Structuur speeltafel en muziekstaander 
Console en chêne blanc verni avec intérieur retravaillé et simplifié (ancienne console Haupt). Pupitre ajustable en chêne sur deux montants en acier qui se glissent dans des rails en bois sur la face supérieur du meuble. Banc d'orgue en chêne verni.
Aantal klavieren 
2
Omvang van de klavieren 
56 toetsen, C - g'''
Beschrijving van de toetsen 
Couverture plastique avec fronton incliné (5 mm à la base)
Breedte van de toetsen 
12 mm
Diepte van de toetsen 
I : 140 mm
II : 138 mm
Breedte van het octaaf 
165 mm
Beschrijving van de boventoetsen 
Ebbenhout
Diepte van de boventoetsen 
I : 85 mm
II : 82 mm
Beschrijving van de bakstukken of kader 
Eenvoudig, verniste eikenhout
Omvang van het voetklavier 
30 toetsen, C - f'
Materialen van het voetklavier 
Witte verniste eikenhout
Registers 
Au-dessus des claviers, trois groupes de dominos imitation ivoire munis d'une rondelle en porcelaine avec un cercle doré et de l'inscription.
Au-dessus des registres, une petite plaque en plastique blanc indiquant GRAND ORGUE, PEDALE et RECIT.
Koppelingen 
Tussen de registers
Aantal klavieren 
2
Omvang van de klavieren 
56 toetsen, C - g'''
Breedte van de toetsen 
12 mm
Diepte van de toetsen 
I : 140 mm
II : 138 mm
Breedte van het octaaf 
165 mm
Beschrijving van de boventoetsen 
Ebbenhout
Diepte van de boventoetsen 
I : 85 mm
II : 82 mm
Beschrijving van de bakstukken of kader 
Eenvoudig, verniste eik
Omvang van het voetklavier 
30 toetsen, C - f'
Materialen van het voetklavier 
Geverniste witte eikenhout
Koppelingen 
Tussen de registers
 
Klavieren en voetklavieren
  • Naam 
    Hoofdwerk (I)
    Omvang 
    56 toetsen, C - g'''
    Registers 
    Montre Violon 8'
    Prestant 4'
    Octavin 2'
    Koppelingen 
    I + II
    I + II 4'
  • Naam 
    Pedaal
    Omvang 
    30 toetsen, C - f'
    Registers 
    Soubasse 16'
    Koppelingen 
    Ped + I
    Ped + II
    Ped + II 4'
  • Naam 
    Reciet
    Omvang 
    56 toetsen, C - g'''
    Registers 
    Bourdon 8'
    Flût 4'
    Cimbale 2r
    Koppelingen 
    II + II 4'
    Tremulant 
    Tremolo
 
Tractuur
  • Naam 
    Hoofdwerk, Reciet en Pedaal
    Noten 
    Elektropneumatisch
    Beschrijving van de registers 
    Elektropneumatisch
 
Windladen
  • Opstelling van de pijpen 
    Diatonisch C / C#
  • Naam van het klavier 
    Hoofdwerk en Reciet
    Inplanting 
    Tussen de windladen voor toetsen
 
Pijpwerk
  • Naam 
    Hoofdtwerk, Reciet en Pedaal
 
Windvoorziening
  • Magazijn- of hulpbalg 
    Voornaamste blaasbalgen
    Beschrijving 
    Op de vloer in het orgel, twee zwemmerbalgen
 
Tremolos
  • Naam 
    Reciet
    Type 
    Met ventiel, in heterogeen hout
    Plaats 
    Op de vloer, naast het achteraan van het orgel
 
Windkanalen
  • Materialen 
    Tous les porte-vent et conduits divers sont dans les matériaux suivant :
    PVC, Westaflex, tuyaux en plastique, tubes souples en toile et aluminium
 
TECHNISCHE KENMERKEN VAN HET INSTRUMENT
Speeltafel Klavier(en) en voetklavier(en) : 3
Klavier(en) en voetklavier(en) Hoofdwerk (I), Pedaal, Reciet
Tractuur
Hoofdwerk, Reciet en Pedaal Elektropneumatisch
Het gebouw
Klooster van de Paters Servieten van Maria

Klooster van de Paters Servieten van Maria

Adres : Washingtonstraat, 29
1050 Ixelles
Bouwstijl : Modern
Bouwperiode : 20ste