Koninklijke Muntschouwburg

1 orgel(s) gerepertorieerd

Voorstelling van het gebouw
Adres :  Muntplein - 1000 Brussel
Bouwperiode :  19de
Bouw : 1817-1819
Architect : Louis-Emmanuel-Aimé Damesme
Algemene informatie
De Muntschouwburg, een belangrijk visueel baken in het stadscentrum, speelde een niet onbelangrijke rol in het uitbreken van de Belgische Revolutie van 1830 met de bekende episode van de opera De Stomme van Portici. Het gebouw, een van de zeldzame getuigen van grootschalige neoclassicistische architectuur in Brussel, heeft in de loop van zijn bijna tweehonderdjarige geschiedenis diverse verbouwingen ondergaan. De Schouwburg werd opgericht in 1817-1819 naar de plannen van Louis-Emmanuel-Aimé Damesme. Het was een sober neoclassicistisch gebouw van twee verdiepingen, een voorgebouw met portiek onder een fronton en een omlopende bogengalerij. In 1840 vonden verfraaiingswerken plaats door Pierre-François Gineste en Louis-Michel Philastre en nogmaals in 1845 door Edouard-Désiré-Joseph Desplechin en Polycarpe-Charles Séchan. Deze laatste liet in 1853 de toeschouwerszaal afbreken en heropbouwen. Daarbij werden de balkons in amfitheatervorm herschikt en monumentale toneelloges toegevoegd En het geheel werd in Second-Empirestijl bemeubeld. Na de brand van 1855 werd Joseph Poelaert belast met de wederopbouw. Deze behield het oorspronkelijke volume maar incorporeerde de gelijkvloerse wandelgalerij in het gebouw en schoof de gevel naar voor. De grote zaal behield zijn structuur en kreeg een rijk decor met onder meer het grote doek van Auguste-Alfred Rubé en Philippe-Marie Chaperon ter versiering van het koepelvormige plafond. In 1873-1878 rustte Gédéon-Nicolas-Joseph Bordiau het gebouw uit met een voor die tijd opmerkelijk verwarmings- en verluchtingssysteem. Hij liet ook een bijkomende bouwlaag optrekken in de vorm van een attiek. De laatste grote verbouwingen vonden plaats in 1985-1986. De Muntschouwburg werd toen grondig gemoderniseerd naar het ontwerp van de architectenbureaus A.2R.C, URBAT en Charles Vandenhove. Het centrale gedeelte werd verhoogd voor de installatie van een repetitieruimte en kantoren. In de Italiaanse zaal werd een nieuwe toneelmachinerie geïnstalleerd. Het Koninklijk Salon werd heringericht en het decor van de grote ingangschal en de toneelzaal vernieuwt. Diverse hedendaagse kunstenaars onder wie Sam Francis, Sol Lewitt, Daniel Buren en Giuolio Paolini werkten mee aan de nieuwe decoratie van de Muntschouwburg die sinds het begin van de 19de eeuw een centrale plaats bekleedt in het culturele en muzikale leven van de hoofdstad.
Orgel(s) aanwezig in dit gebouw